Électrique? C’est magnifique! Elektrisch rijden #2

Elektrisch rijden lijkt de toekomst. Een belangrijke component is het opladen van je auto. In deel één ging ik in op enkele vooroordelen, in deel twee probeer ik uit te leggen hoe het opladen werkt…

In tegenstelling tot conventionele auto’s moet je een elektrische auto opladen. Dit kan op verschillende manieren: via gewoon en snel laden en in de toekomst zijn ook draadloos laden en het omwisselen van je accu mogelijk.

In Europa is afgelopen zomer afgesproken dat overal dezelfde stekker (type 2, Mennekes) wordt gebruikt. Dit is ook afgestemd tussen zeven automerken: Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en Volkswagen. Een voordeel van dit type stekker is dat het standaard mogelijk is om snel te laden en hij heeft een vergrendeling waardoor hij niet kan worden los gekoppeld en op die manier is de stekker bestand tegen misbruik of diefstal.

Hoe werkt het?
Eigenlijk werkt het heel simpel. Je hebt een speciale stekker met snoer los achterin je auto liggen. Waar normaal gesproken de tankdop zit, is op een elektrische auto plaats gemaakt voor een stekkeraansluiting. Rijd naar een laadpaal (bijvoorbeeld via een handige laadpaalapp op je smartphone!) en parkeer je auto zo dicht mogelijk bij de paal. Met een laadpas activeer je de paal, waarna een klepje open gaat en je je auto kunt aansluiten via het snoer. Sluit de paal af, doe je auto op slot et voila. Momenteel betaal je jaarlijkse abonnementskosten voor een laadpas, maar vanaf volgend jaar zal je per ‘tankbeurt’ betalen. Hoe dan ook liggen de kosten voor stroom natuurlijk veel lager dan voor benzine.

Gewoon laden via laadpalen:
Deze vorm is momenteel het meest gangbaar en ideaal wanneer je auto lange tijd stil staat. Je laadt je auto in zes tot acht uur op. Bijvoorbeeld aan een laadpaal in de stad, bij je werk of via een speciaal kastje in huis. In Nederland worden momenteel door E-Laad 10.000 laadpalen geplaatst, dus minder gestress of je je auto wel ergens kunt opladen. Door betere accu’s zal het trouwens in de toekomst mogelijk zijn om in de helft van de tijd te laden bij deze stations.

Snel laden:
Snel laden is zoals het woord al zegt ‘sneller laden dan gewoon laden’. Dit gaat met een vermogen groter dan 44kWh. Hiermee is de accu in dertig minuten minimaal tachtig procent opgeladen, maar je kunt natuurlijk ook korter laden voor een minder volle accu wanneer je bijvoorbeeld haast hebt. Dit jaar zijn er voor het eerst auto’s op de markt gekomen die kunnen snel laden zoals Nissan, Peugeot en Citroën.

Draadloos laden:
Wetenschappers van de Universiteit van Stüttgart ontdekten dat elektrische auto’s via een inductieplaat onder de grond snel kunnen opladen. Inductie ken je vast wel van koken op inductieplaten of het laden van je elektrische tandenborstel. Het zal een dure operatie zijn om inductieplaten in de weg aan te leggen en ook kost het onderhoud meer, maar op sommige plekken langs bijvoorbeeld de snelweg kan het handig zijn (vluchtstrook bij de ANWB-paal??).

Accu wisselen:
Lange reis in het vooruitzicht? Het zal mogelijk worden om lange afstanden af te leggen door middel van een batterij die automatisch wordt omgewisseld in een speciaal station. Het wisselstation herkent je auto en via een robot wordt een nieuwe accu automatisch in je auto geplaatst. Binnen drie minuten heb je een volledig nieuwe batterij. Renault experimenteert er momenteel mee. In Nederland is helaas nog geen accuwisselstation en ook zullen de kosten voor de aanleg van zo’n station tien keer zo hoog zijn dan voor een snellaadpaal.

Elektrisch rijden staat nog in de kinderschoenen, maar de techniek gaat hard. Heel erg hard. Denk je eens in dat je over tien of vijftien jaar in een elektrische auto rijdt die je op heel veel plekken in een kwartier (of nog korter?) kunt opladen. De accu’s worden beter, dus je kunt er langer mee rijden. En voor vakanties verwissel je de batterij bij een speciaal station. Wetenschappers zijn er trouwens nu al in geslaagd om een elektrische auto ruim 1600 kilometer te laten rijden. De auto bevatte lichtere materialen en was aerodynamisch gevormd. Wie weet of dat ook ooit kan met een personenauto. Toekomstmuziek? Ja. Verre toekomstmuziek? Nee!

Meer informatie:
Oplaadpalen.nl
Drie manieren van laden volgens Renault
Waar bestaat een elektromotor en accu uit? Uitleg van Nissan.
Nederlander stelt hoge eisen aan opladen van elektrische auto
Filmpje over laden van Essent
Instructiefilm over laden van E-laad

Bron afbeelding: david_megginson via Flickr.com

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

2 Comments

  1. Wat ik wel belangrijk vind bij het gebruik van een electrische auto is, dat je die ook oplaadt met groene stroom. Anders ga je die (in België en zeker in Frankrijk) opladen met electriciteit uit kernenergie. En dan doe je eigenlijk het goede van het electrisch rijden volledig teniet.

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published