Électrique? C’est magnifique! Elektrische auto’s #1

Ben jij gek op alles wat op vier wielen rond rijdt? Maar vind je uitlaatgassen een minder fijne bijkomstigheid? In dit drieluik ga ik in op de in’s en out’s van elektrisch rijden. Join the ride, baby!

Uit onderzoek in opdracht van Siemens Nederland blijkt dat driekwart van de Nederlanders stil elektrisch rijden gevaarlijk vindt voor fietsers en voetgangers. Het traditionele vroooooooooeeeeeeeem geluid wordt daarvoor als oplossing gezien. Toch staat tweederde positief tegenover het kopen van een elektrische auto. Dit gebeurt volgens de ondervraagden niet binnen nu en vijf jaar. Vooral omdat de prijs, beperkte actieradius en mogelijkheid om niet overal op te laden als heikele punten worden gezien.

Tweederde…dat is meer dan de helft. En terecht! Het wordt tijd voor een frisse wind op eh…de snelweg. Hoe fijn zou het zijn als de lucht schoner werd omdat de CO2-uitstoot wordt verminderd? En persoonlijk lijkt het mij juist heerlijk als auto’s stiller worden. Zen in the city. Me like! In dit drieluik over elektrische auto’s ga ik eerst in op enkele vooroordelen, in het tweede artikel besteed ik specifiek aandacht aan opladen en in het laatste artikel kom ik met enkele modellen met specs en filmpjes voor de liefhebbers.

Enkele vooroordelen over elektrisch rijden…

Elektrische auto’s zijn duur!
Een elektrische auto is misschien duurder in aanschaf, maar je betaalt A. tot 2018 geen BPM, B. minder bijtelling wanneer je zakelijk koopt of least, C. geen motorrijtuigen- en wegenbelasting en D. een volle ‘tank’ kost je gemiddeld vijf euro. Tenslotte is het zo: hoe meer vraag, des te meer er wordt geproduceerd en des te goedkoper ze worden. Ook de kwaliteit van de batterij en actieradius worden steeds beter, waardoor je bijvoorbeeld weer minder vaak hoeft te ‘tanken’.

Ja maar een elektrische auto is meer high-tech dan een benzine of dieselauto, gaat veel eerder kapot en dan heb je alsnog kosten.
Juist niet. Elektrische auto’s zijn qua motorwerk efficiënter dan een conventionele auto. Ze maken op een slimmere manier gebruik van hun motor door energie om te zetten in beweging in plaats van warmte en door remenergie wordt de batterij tijdens het rijden  gedeeltelijk opgeladen. En omdat een elektrische auto minder draaiende onderdelen bevat is er minder kans op snelle slijtage.

Met al die kolencentrales in ons land is elektrisch rijden maar een wassen neus!
Zelfs als een elektrische auto op grijze stroom loopt is hij duurzamer dan een conventionele auto. Natuurlijk is het beter om voor groene stroom te kiezen. Of zelf energie op te wekken met een windturbine en zonnepanelen. Daarmee ondervang je meteen het probleem van de pieken en dalen in de stroombehoefte in Nederland. Wist je trouwens dat je je elektrische auto als accu kunt gebruiken als de stroom uitvalt?

Zo duurzaam is een elektrische auto niet hoor. Denk maar aan de batterijen en dat ze in China worden gemaakt enzo.
Veel batterijen worden helaas onder slechte omstandigheden in China gemaakt. Duurzaam rijden is (in mijn beleving) veelomvattender dan alleen schone energie, dus hopelijk wordt dit punt opgepakt door de industrie. En de stof lithium moet ook ergens vandaan komen, namelijk uit speciale mijnen. Er kan dus nog heel veel worden verbeterd op dit gebied, maar de techniek staat niet stil. Er wordt momenteel geëxperimenteerd met koolstofnanobuisjes in batterijen. Een stuk minder milieuvervuilend en efficiënter. Daarnaast is het belangrijk dat batterijen gerecycled kunnen worden, maar ook daaraan wordt gewerkt.

Mwoehahaha met een elektrische auto trek je net zo hard op als met een scootmobiel!
Check dit filmpje maar eens. Een conventionele en een elektrisch aangedreven Lotus Elise. Jij mag raden wie er wint 😉 Overigens heeft het snelle optrekken ook weer te maken met een efficiëntere motor.

Oké, maar met een benzineauto kun je wel veeeeel verder rijden dan met een elektrische. En tanken is zo gepiept. In tegenstelling tot laden.
True. Gelukkig komen er steeds meer oplaadpalen bij (lees: 10.000 alleen al in Nederland) en de batterijen worden kwalitatief beter. De meeste auto’s kunnen nu 250 kilometer rijden op een volle ‘tank’. De sportieve Tesla Roadster kan zelfs het dubbele aan. Helaas moeten veel modellen nog wel acht uur laden, maar dat is zeker bij de nieuwere modellen (meestal de gezinsauto’s) niet meer zo. Die hebben een snellaadstand. En wanneer rijd je nou echt 250 kilometer? Meestal alleen als je op vakantie gaat toch? De gemiddelde dagelijks rit is tien kilometer. Dan kun je prima thuis opladen.

Mooi verhaal hoor, maar écht duurzaam rijden bestaat gewoon niet. Hoe je het ook wendt of keert óók een duurzame auto moet worden gemaakt, vervoerd vanuit de fabriek, heeft ooit onderhoud nodig enzovoort…
Klopt. Er is maar één wagen écht duurzaam en dat is de benenwagen 😉

Bron afbeelding: Einstraus via Flickr.com

 

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

2 Comments

    • Hihi nee nog niet. We hebben wel een erg zuinige auto, maar denken er wel aan om na deze auto over te stappen op elektrisch. Wellicht zijn de batterijen en actieradius dan ook verbeterd. Ik rij trouwens weinig auto, vanwege dezelfde redenen die jij in je laatste blogpost noemt 😉

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published