No Impact Week Day 4: voedsel

Ah food. Love it. Ik ben zo’n type dat de hele dag mentaal met eten bezig kan zijn als ik daar zin in heb. Ik hou van alle soorten keukens, zolang de smaken maar puur zijn en de gerechten met liefde bereid. Het afgelopen jaar heb ik al enkele keuzes voor mezelf gemaakt om op voedselgebied te verduurzamen…

Eén van de belangrijkste keuzes was om vaker vegetarisch te eten. Ik heb een keer eerder een poging gedaan om volledig vegetarisch te leven, maar dat ging helemaal mis. Na vier maanden salades, groentes en wat zuivel kreeg ik bloedarmoede omdat ik niet gevarieerd genoeg at. Met die ervaring in mijn achterhoofd heb ik vrij lang een overwegend vleesetend leven gehad.

Vaker vega
Maar eind vorig jaar ging het roer om. Het begon met biologische zuivel, eieren en ontbijtwaren, één dag geen vlees en ook vaker scharrelvlees. Sinds kort eet ik ongeveer vier keer per week vegetarisch. Twee keer samen met mijn vriend en twee keer eet ik gewoon zelf een vervangend product. Ik moet zeggen dat het mij op deze manier prima bevalt en qua vlees is er nu ook ruimte om eigenlijk altijd scharrel of biologisch te nemen.

Vleeswaren eet ik bij uitzondering soms een keer in het weekend. Ik heb er geen behoefte aan voor de rest. Op brood eet ik bijvoorbeeld verschillende soorten kazen, plakjes rauwkost met mierikswortel (mierikswortel eet ik trouwens op alles wat hartig is ;)), pindakaas (kan ik serieus áltijd eten!), appelstroop, honing, pure hagelslag, jam of (zelfgemaakte) groente-paprikaspread. En omdat ik thuis werk kan ik tussen de middag ook een omelet bakken, een salade of soepje maken.

Sinds kort ben ik begonnen om sojayoghurt meer te waarderen als vervanging van ‘gewone’ zuivel. Ik moet zeggen dat ik naturelyoghurt wel lekkerder vind dan de sojayoghurts met een smaakje. Ik had het eigenlijk afgezworen omdat die smaakjesvarianten zo’n melige nasmaak hebben (maiszetmeel anyone?), maar ik werd op straat aangesproken door iemand die me een naturel smaak wilde laten proeven. Ik had een goede dag, stemde toe en zie hier het resultaat 😉

Maar ja, maar ja, maar ja…er zijn nog best wat dingen te verbeteren hoor:

  • Ik probeer te letten op de groenten van het seizoen. Maar ‘probeer te letten’ kan natuurlijk nog verbeteren in ‘hoofdzakelijk kiezen voor’. Ik heb wel eens gedacht om een Odin groente- en fruitabonnement te nemen, maar ik voel me dan wel heel erg beperkt in het maken van maaltijden. Dan MOET ik die week iets met zuurkool maken bijvoorbeeld.
  • Ik ga met hoge uitzondering naar de boerenmarkt, dat zou vaker kunnen. Het is toch het gemak (en tijdfactor) om naar de supermarkt in de buurt gaan.
  • Ik eet graag verschillende soorten kazen. Ik neem wel eens boeren of biologische, maar ik zou dat vaker kunnen doen. Ik neem eigenlijk alleen fabriekssoorten omdat die ook in 30+ worden gemaakt (ik geef eerlijk toe dat ik de volle eigenlijk lekkerder vind).
  • Een puur veganistische dag inlassen. Geen kaasje, eitje of honing dus…Momenteel doet dat nog wel beroep op mijn creativiteit.
  • Mezelf belonen met meer inspirerende vegetarische kookboeken. Yaaaay! 😀 Op de wishlist: Plenty!!

Bron afbeelding:  xavivixvia Flickr.com

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published