Greenpeace onthult: twintig kledingmerken bevatten gif

Shop jij graag bij giganten zoals Zara, Esprit, Levis’, Vero Moda, Mango en Jack & Jones? Waarschijnlijk heb je er nooit bij stil gestaan dat de kledingstukken van deze ketens gif bevatten. Greenpeace onthulde vorige week een rapport waaruit blijkt dat ruim twintig merken gif bevatten.

Voor het onderzoek kocht Greenpeace ruim 140 kledingstukken van deze modemerken. Broeken, jeans, t-shirts, jurken en ondergoed van verschillende stoffen werden ingekocht. Al
deze kleding werd onderzocht op aanwezigheid van hormoonverstorende nonylfenolethoxylaten (NFE’s), giftige weekmakers en kankerverwekkende aminen uit azokleurstoffen.

Kankerverwekkend
In vier kledingstukken werd een hoge concentratie weekmakers gevonden, in 89 artikelen werd in een zeer hoge concentratie NFE aangetroffen. Op 31 exemplaren werd een opdruk van plastisol gevonden, een pvc-print die zacht gemaakt is door schadelijke weekmakers. Zara spande de kroon met amine, stoffen die kankerverwekkend kunnen zijn.

De aangetroffen stoffen komen in het water terecht in de landen waar deze kledingstukken worden gemaakt. Maar ook in ons drinkwater. Greenpeace deed eerder onderzoek waaruit bleek dat onder meer NFE’s werden aangetroffen in regenwater, leidingwater, huisstof, menselijk bloed en zelfs in navelstrengbloed.

Na eerdere acties zijn H&M, C&A, Adidas, PUMA, Nike en later ook Marks & Spencer aan de slag gegaan met een plan om gif uit hun kleding te bannen. H&M loopt daarbij voorop. De kledinggigant besloot binnen een jaar na de start van
de vorige campagne van Greenpeace
dat alkylfenolen vanaf 1 januari 2013 niet meer mogen voorkomen in H&M-kleding. Toch blijkt dit niet genoeg. Inmiddels heeft Zara gereageerd, ook zij gaan zich inzetten om giffen te weren.

Lees hier het volledige Engelse rapport of de Nederlandse samenvatting.

Bron afbeelding: xksenia via FreeImages

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

One Comment

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published