Met deze zeven seizoensgroenten eet je deze lente bewust én gezond

Door te kiezen voor seizoensgroenten eet je niet alleen gezond maar ook bewust, omdat je van de andere kant van de wereld geïmporteerde soorten links laat liggen. Klik verder voor zeven seizoensgroenten van de maanden april, mei en juni waarmee je zeker te weten goed zit.

Aubergine
Aubergines zijn rijk aan vitamine C, B, caroteen, ijzer en kalium. Let erop dat het kroontje frisgroen van kleur is en de schil glad is en een beetje meegeeft als je erop drukt. Bewaar aubergines als echte zonneaanbidders niet in de koelkast, maar beter op een groenteschaal erbuiten. Lekker in een Italiaans stoofpotje, gegrild als ‘tosti’ of in een Mediterrane salade, als tempura of gevuld met rijst en tomatensaus.

Courgette
Nog een Mediterrane groente waar je alle kanten mee op kunt, wat dacht je van stoven, bakken of vullen? In Nederland groeien ze tussen juli en september, maar ze zijn vanaf april al duurzaam verkrijgbaar omdat ze vanuit een warm Europees land geïmporteerd worden. Ze bevatten veel vitamine C, B6, fosfor en kalium. Let erop dat hij stevig aanvoelt en koop liever een kleiner dan groter exemplaar.

Kropsla
Sla kun je stoven of wokken, maar dit wordt niet vaak gedaan. Het is een prima basisingredient voor een lekkere salade of als extra rauwkost op brood. De groente bevat veel vitamine C en calcium. Let tijdens de koop dat hij stevig aanvoelt en dat de blaadjes frisgroen van kleur zijn. Haal de bladeren los, was ze en droog ze in een slacentrifuge. De meest ideale bewaartemperatuur is net boven het vriespunt.

Raapstelen
Raapstelen groeien vanaf april in Nederland op het land. Het is misschien niet de meest alledaagse groente, maar door de pittige smaak kun je er erg veel kanten mee op. Deze bladgroente bevat veel calcium, eiwitten en vitamine C. Was de raapstelen goed en droog ze eventueel in een sladroger. Lekker in een salade, gekookt of in een (voorjaars)stamppotje.

Rabarber
Rabarber is misschien wel één van de weinige groente die grotendeels wordt gebruikt in toetjes. De plant komt oorspronkelijk uit China en groeit sinds 1900 pas in de Benelux. De groente bevat veel kalium, vitamine C, B en wat calcium. De groente is wat zurig door oxaalzuur (wat ook een aanslag op je tanden kan zijn) en daarom moet er wat suiker aan het water worden toegevoegd.

Sperzieboon
De sperzieboon komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en de naam is afgeleid van aspergieboontjes, omdat het oud-Hollandse gebruik is om ze net als asperges te eten met gesmolten boter en nootmuskaat. Gelukkig kun je een stuk meer met deze groene bonen. Ze gaan bijna met elke keuken samen. Wat dacht je van roti, oosters wokgerecht, ovenschotel, pasta of gecombineerd met krieltjes.

Spinazie
Spinazie bevat ijzer, calcium, kalium en vitamines zoals A, B en C. Let erop dat je spinazie zo fris mogelijk koopt. Je kunt spinazie kort koken, stoven of wokken maar frisse jonge blaadjes zijn ook heerlijk in een rauwkostsalade. Spinazie slinkt heel erg, dus hou daar rekening mee. Pers het kookvocht na de bereiding altijd goed uit, want anders loopt het over je bord. En niet meteen je tanden poetsen na het eten, want de hoeveelheid oxaalzuur kan een aanslag zijn op je gebit.

Dit overzicht geeft slechts enkele voorbeelden. Kijk op de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal welke soorten nog meer verkrijgbaar zijn.

Bron afbeelding: lockstockb via FreeImages

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

3 Comments

  1. Raapstelenstamppot is naast zuurkool de enige ‘Hollandse pot’ die ik graag eet. Sperziebonen hebben we altijd in huis en spinazie in de aanbieding of als ik er een recept voor heb op dat moment want dat vind ik zo duur over het algemeen. 🙁

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published