Brandmission: "Elk product heeft een verhaal"

Ondernemen in crisistijd? Je moet het maar durven. Lonneke Verbunt waagde de stap. Zij opende anderhalf jaar geleden de deuren van BrandMission.

Een fair fashion en eco-lifestylewinkel is an sich al erg bijzonder, want in Nederland zijn dit soort zaken op één of misschien twee handen te tellen. Maar daarbij komt dat BrandMission op een wel heel bijzondere manier tot stand is gekomen. Namelijk door crowdfunding. Hoe stoer. En gaaf dat zoiets daadwerkelijk kan!

IMG_6392

IMG_6385

IMG_6400

Lonneke, die eerst projectontwikkelaar was, wilde wel eens wat anders. Na een sabbatical, rondreis in Zuid-Amerika en de nodige inspiratie besloot ze een eerlijke winkel te beginnen. “Het is moeilijker om aan financiering te komen in de crisis, maar je wordt er ook creatiever van. Het eerste jaar was flink aanpoten en natuurlijk spannend, want alles is nieuw. Maar het gaat goed. De basis is er en vanaf nu wil ik doorpakken.”

In de prachtig gestylde winkel met vintagevondsten om de winkel uniek aan te kleden vind je kleding van groene merken zoals Studio Yux, MissGreen, Qolors, Monkee Genes en Komodo. Maar ook sieraden van met name Nederlandse bodem waaronder A Beautiful Story, schoenen en zonnebrillen van Tom’s en tassen van bijvoorbeeld Oh My Bag en Buddhi.

IMG_6417

IMG_6403  IMG_6414  IMG_6420

Ook worden er iPhonehoesjes, vega kookboeken en accessoires voor in huis verkocht zoals SkyPlanters, bloempotten die ondersteboven hangen. Een breed scala aan fashion- en lifestylemerken dus, die één ding gemeen hebben: duurzaamheid. Dit zie je terug in het gebruik van verantwoorde materialen, milieuvriendelijke fabricageprocessen en een eerlijk loon.

Het merk waar Lonneke het meest trots op is (‘maar ik ben op alles trots’) is het Franse Ekyog waar ze als enige in Nederland kledingstukken van verkoopt. “Dit merk heeft een erg goede prijskwaliteitverhouding.” Ze pakt een lang vest uit het schap. “Deze kost bijvoorbeeld 95 euro. Dat is natuurlijk geen H&M of Zaraprijs, maar wel een fatsoenlijk bedrag voor een eerlijk gemaakt product van een duurzame stof. Leuke extra is dat er daarnaast tien procent naar een sociale stichting op Madagaskar gaat. Je koopt dus niet alleen iets moois voor jezelf, maar er gaat ook een stukje naar een natuurproject.”

IMG_6448

IMG_6431

IMG_6427

Bijzonder aan duurzame merken noemt Lonneke de drive die ondernemers hebben. “De passie spat er gewoon vanaf. Je ziet aan alles dat er met hart en ziel aan de producten wordt gewerkt. Erg inspirerend en daardoor valt er ook altijd leuks over de merken te vertellen. Want bij elk product zit een mooi verhaal. Ik hou ervan. En daarom heet mijn winkel ook Brandmission. A store built on stories.”

IMG_6462

Brandmission zit in de Zijlstraat 85 in Haarlem. Je kunt ook online shoppen in de webshop.

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

6 Comments

  1. ik ben al helemaal fan! en Lonneke en de rest van de familie/het personeel is ook supergastvrij en nemen altijd de tijd voor je.

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published