Met deze zeven seizoensgroenten eet je deze zomer bewust én gezond

Door te kiezen voor seizoensgroenten eet je niet alleen gezond maar ook bewust, omdat je van de andere kant van de wereld geïmporteerde soorten links laat liggen. Klik verder voor zeven seizoensgroenten van de maanden juli, augustus en september waarmee je zeker te weten goed zit.

Doperwten
Jonge doperwten zijn alleen in de vroege zomer beschikbaar. Het doppen is een tijdrovende klus, maar verser en zoeter krijg je ze niet. Er zijn ontelbaar veel manieren om ze te bereiden. Koken, stoven, klassiek met wortel of in combinatie met andere peulvruchten zoals sugarsnaps. Ook lekker in een risotto, bij de pasta, door een sausje of gekookt en gekoeld in een salade.

Paksoi
Paksoi is een koolsoort uit Azië met knapperige witte stelen die veel vitamine B11 en vitamine C bevat. Opvallend is dat paksoi geen koolsmaak heeft. De groente is met name bekend uit Oosterse wokgerechten, maar je kunt paksoi ook rauw eten in een stamppotje, verwerkt in een smoothie, als salade met een sojadressing of ze net als andere koolsoorten vullen met gehakt en gaar stomen.

Paprika
Paprika is een echte vitamine C bom, per 100 gram krijg je zo’n 150 milligram vitamine C binnen. Dat is meer dan appels en kiwi’s. Het is een erg veelzijdige groente. Van rauw in een salade, tot gevuld met (vegetarisch of zonder) gehakt uit de oven, gegrild, geroosterd, gestoofd met vlees of op een pizza. Ook kun je paprika kort blancheren en daarna tot drie maanden in een afgesloten bakje in de vriezer bewaren.

Rucola
Rucola of raketsla groeit al sinds de Middeleeuwen in het Middellandse Zeegebied en werd pas sinds 1981 officieel bij de Nederlandse groenteman geïntroduceerd. Tegenwoordig vind je rucola gewoon ‘in het wild’, bijvoorbeeld tussen de stoeptegels bij bushokjes. Het is een gemakkelijk te zaaien en verbouwen plantje in de moestuin of op het balkon omdat er steeds weer nieuwe blaadjes groeien. Lekker in een salade, op een broodje, door de pasta of in een stamppotje.

Snijboon
De naam snijboon komt van het feit dat de peulen vroeger overdwars in reepjes werden gesneden, dit om de draad eruit te kunnen trekken. De nieuwe rassen zijn in principe draadloos. Bereid, wanneer je voorgesneden snijbonen koopt, ze meteen dezelfde dag. Ongesneden snijbonen kun je in een afgesloten in de koelkast ongeveer twee dagen bewaren. Snijbonen kun je koken, roerbakken of afgekoeld in een salade eten.

Tuinboon
Een echte (ouderwetse, want al verbouwd in 6000 voor Christus!) zomergroente die veel vitamine B en C bevat. Jonge, niet te grote, tuinbonen zijn het lekkerst en hebben de meeste smaak. Je kunt tuinbonen koken en stoven, bijvoorbeeld met een tomatensaus, met pittige chorizo, door een pasta met schapenkaas of in een rauwkostsalade.

Zomerpostelein
Postelein begint langzaam weer populair te worden en wordt ook steeds vaker bij supermarkten verkocht. Er zijn twee soorten, namelijk zomer- en winterpostelein. De smaak is wat fris zurig. Je kunt postelein rauw eten, maar natuurlijk ook stoven, roerbakken of er een zomerstampotje mee maken. Van alle bladgroenten bevat postelein de meeste omega 3-vetzuren en slijmstoffen. Bovendien werkt het verlichtend bij brandend maagzuur, verstoppingen en ontstekingen van de urinewegen.

Dit overzicht geeft slechts enkele voorbeelden. Kijk op de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal welke soorten nog meer verkrijgbaar zijn.

Bron afbeelding: Lusi via RGB.stock

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

2 Comments

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published