Logocos trekt zich terug uit China…en nu?

Logocos, moederbedrijf van onder meer Logona en Sante, trekt zich terug uit China. Per december worden er geen cosmeticaproducten meer aan het Aziatische land geleverd.

Ulrich Grieshaber, directeur van Logocos Naturkosmetik AG, heeft dit besluit genomen naar aanleiding van de starre houding van de Chinese overheid met betrekking tot dierenrechten. Er worden volgens Logocos dierproeven uitgevoerd terwijl het tegenovergestelde wordt beweerd. Het bedrijf heeft de Chinese overheid geprobeerd positief te beïnvloeden en te laten zien dat er alternatieve testmethoden zijn, maar die zullen niet op korte termijn worden ingevoerd. Logocos laat weten nooit dierproeven te hebben uitgevoerd, dit hebben laten doen en heeft dit ook bij distributeurs geweigerd. Het bedrijf gaat zich samen met PETA inzetten voor een wereldwijd verbod op dierproeven volgens het persbericht (lees hier de volledige versie).

China is een magneet voor ondernemers. Door de opkomende middenklasse is er steeds meer geld te besteden en ook in biologische producten zoals natuurcosmetica is een groeiende interesse. Helaas zijn dierproeven in het vasteland China tot op de dag van vandaag nog steeds verplicht voor cosmetica uit het buitenland. Ik begreep onlangs dat de overheid bepaalde proeven mogelijk met ingang van volgend jaar zomer wil gaan vervangen, onder meer dankzij de inzet en lobby van dierenrechtenorganisaties (zie hier). Natuurlijk ben ik blij dat Logocos zich heeft terug getrokken uit China zolang dierproeven nog verplicht zijn. Maar ik heb nog wel enkele vragen die ik inmiddels op de mail heb gezet.

Ik sta sinds september met meerdere fabrikanten in contact over ondernemen in China. Want hoe verlopen die procedures nu precies? Tegen welke uitdagingen loop je aan als je vanuit Hong Kong of Taiwan, waar dierproeven niet verplicht zijn, wilt gaan verkopen aan inwoners van het vasteland (mainland) China? Wat kun je doen tegen illegale import en verkoop van producten? Is het lucratief om in China te gaan verkopen? etc. Ook kwam ik er tijdens research achter dat sommige kleine bedrijven en importeurs (niet perse cosmetica) handelen via een ‘postmethode’. Je kunt namelijk zonder tussenkomst van de douane en dus bureaucratie drie keer per week 20 kilo aan producten importeren. Het zou voor ondernemers die handelen in kleine producten een (tijdelijke) uitkomst kunnen zijn. Omdat het misschien geen illegale, maar ook geen officiële manier is kon ik me, toen ik contact zocht met fabrikanten, goed voorstellen dat ook al doen ze het op die manier hier geen eerlijk antwoord op zouden geven. Toch leek het me wel de moeite waard om er in ieder geval eens naar te vragen.

Ik heb de volgende fabrikanten benaderd:

–       Logocos (moederbedrijf van Sante, Logona, Heliotrop, AquaBio en het aflopende merk NeoBio)
–       Laverana (moederbedrijf van Lavera)
–       Dr. Hauschka
–       Weleda

Weleda
Weleda kwam afgelopen winter in het nieuws op enkele blogs, waaronder die van mij. Blogger Sophie van Naoki kwam erachter dat Weleda een webshop in China had en aangezien in China dierproeven verplicht zijn, zou het bedrijf daarmee niet meer wereldwijd dierproefvrij zijn. De communicatie die ik met Weleda zocht hierover verliep aanvankelijk niet optimaal, maar uiteindelijk bleek in een telefonisch gesprek dat ze hun activiteiten aan het afbouwen waren. Toen zij de markt enkele jaren geleden betraden waren de regels op het gebied van cosmetica en dierproeven nog niet zo streng, maar die werden volgens Weleda in de loop van de tijd steeds strenger. Heel ongelukkig was volgens Weleda dat er in 2003 zonder dat ze hiervoor toestemming hebben gegeven enkele producten namens een importeur zijn getest. Dit was naar eigen zegge een grote schok. Inmiddels zijn in China alleen nog tandpasta en blokzepen van Weleda te koop. Dit zijn de enige producten die niet getest hoeven te worden. Er is een site in de lucht, maar dat is een informerende website en geen (business to business) webshop (zie hier het statement) (meer). Heiko Barth, regiodirecteur Azië van Weleda, heeft me schriftelijk laten weten dat ze op dit moment de mogelijkheden aan het onderzoeken zijn, maar zolang dierproeven verplicht zijn gaan ze niet met hun volledige assortiment de Chinese markt op. Van de ‘postmethode’ had hij nog nooit gehoord en het leek hem ook geen gezonde basis voor eerlijk zaken doen in het buitenland.

Dr. Hauschka
Dr. Hauschka blijkt een Chinese webshop te hebben met een contactadres in Shanghai. Omdat ik me afvroeg hoe dit zat heb ik contact gezocht met Dr. Hauschka Nederland. Het blijkt dat de webshop vanuit het dierproefvrije Hong Kong wordt gerund, maar dat de marketingactiviteiten vanuit Shanghai worden geregeld. Voor de vindbaarheid is de domeinnaam Chinees namelijk drhauschka.cn en de taal in vereenvoudigd Chinees. Ik begreep uit een rapport over ondernemen in China dat er nog weinig online betalingen in China plaats vinden, maar volgens Dr. Hauschka is het betalingsverkeer hooguit meer verspreid, maar geen probleem. De distributie vanuit Hong Kong naar alle ‘uithoeken’ van mainland China is dan wel weer een uitdaging. Ook wilde ik weten hoe het werkt met de ‘zwarte/grijze markt’ in China. Een merk kan onverhoopt in China worden verkocht zonder dat de fabrikant daarvan af weet of er iets aan kan doen. Dr. Hauschka is niet op de hoogte van grote illegale handel, maar gaf aan dat het wel op kleine schaal voorkomt. Mochten grote hoeveelheden bij de douane op bijvoorbeeld het vliegveld worden onderschept, dan wordt de buit vernietigd. De producten worden dus niet door de overheid getest. Tenslotte liet Dr. Hauschka weten blij te zijn met de stap om vanuit Hong Kong aan China te verkopen, maar exacte omzetcijfers wil het bedrijf niet geven (sidenote: Dr. Hauschka valt onder het moederconcern WALA Heilmittel gmbh dat ook alternatieve medicijnen maakt en is een stichting. Een stichting is niet, althans in Nederland, verplicht jaarcijfers openbaar te maken).

Logocos
Logocos wist denk ik al een tijdje dat ze uit de Chinese markt wilde stappen en van hen heb ik op mijn in september verstuurde vragen geen inhoudelijk antwoord gekregen. Wat ik wel weet is dat Logocos in 2012 aanwezig is geweest bij de Chinese BioFach (biologische vakbeurs die wereldwijd op verschillende plekken wordt gehouden), mogelijk om zich op op het land te oriënteren. Ik snap op zich wel dat een grote producent zelf informatie over een land wil inwinnen en wil kijken wat de mogelijkheden zijn voordat de directie een definitieve beslissing neemt. Daarnaast geloof ik best dat bedrijven worden gelokt met beloftes ‘dat het wel meevalt met dierproeven’ en dat fabrikanten daardoor toch nieuwsgierig worden. In december 2012 registreerde Logona de site Logonachina.com en communiceerde dat het een samenwerking is aangegaan met een Chinese partner. Afgelopen zomer las ik op Naoki.nl dat Logona in China zat. Ik heb begin september vragen gestuurd, maar hier heb ik vanuit Logocos geen inhoudelijk antwoord op gekregen. Na hun persbericht van afgelopen week is Logonachina.com uit de lucht gehaald. Ik vind het natuurlijk erg goed nieuws dat Logocos zich uit China heeft terug getrokken, maar zijn er in de tussentijd dat ze in China zaten nu wel of geen dierproeven uitgevoerd? Logocos schrijft in het persbericht van niet en dit wil ik graag aannemen, maar zoals ik het heb begrepen kun je alleen in China ondernemen als producten zijn getest. Daarom wil ik van Logocos weten of dit klopt. Kun je een (online) winkel starten en dit minstens en half jaar volhouden zonder dat er producten zijn getest? Natuurlijk kan Logocos net zoals Dr. Hauschka vanuit Hong Kong een webshop hebben gerund met een PR-bureau in een grote Chinese stad als Shanghai. Ook dit is me niet duidelijk. Ik hoop dat het bedrijf bereid is om meer openheid van zaken te geven en hopelijk kan ik daar dan ook snel op terug komen.

Laverana
De producten van het merk Lavera worden verkocht via een Chinese webshop. Het gaat om tandpasta, maar ook om gezichtscrèmes, shampoos en andere cosmeticaproducten. Kortom, producten die volgens de Chinese wet moeten worden getest. Het bedrijf heeft nog geen inhoudelijk antwoord gegeven op mijn vragen, maar laat weten dat er achter de schermen onder meer ook via Natrue in China wordt gewerkt aan informatieoverdracht op het gebied van alternatieven voor dierproeven. Ik kom er zojuist achter dat Lavera.cn in 2004 is geregistreerd. Het kan zijn dat de producten dus al lange tijd worden verkocht in China, maar het kan ook betekenen dat alleen de site destijds door het moederbedrijf in Duitsland is geregistreerd. Het komt vaker voor dat bedrijven meerdere domeinnamen kopen, al dan niet met het vooruitzicht er meer mee te willen of omdat een bedrijf niet wilt dat een ander bedrijf er mee aan de haal gaat. Tenslotte kan ook Lavera vanuit Hong Kong aan China leveren met weer dezelfde constructie als Dr. Hauschka, maar bij Lavera is er in ieder geval een lijst vindbaar met verkooppunten in winkels in mainland China. Het kan natuurlijk zijn dat er in de winkels alleen tandpasta wordt verkocht en dat de andere producten via een webshop in Hong Kong aan inwoners van mainland China worden geleverd. Hopelijk laat Lavera meer weten om meer duidelijkheid te geven.

Bron afbeelding: Krappweis via RGB.stock

“O.M.G. check dat heerlijke eten!” Een uitspraak die je mij wel zou kunnen horen zeggen. All That Food! staat voor heerlijk eten. Ik bedoel wie kun je daar nou niet blij mee maken? Mij in ieder geval wel!

4 Comments

  1. Wat goed dat je ook informatie hebt opgezocht en deelt met je lezers! Ik kan over Lavera nog wel toevoegen dat hun cosmetica producten absoluut in winkels worden verkocht, niet enkel tandpasta bijvoorbeeld. Je vindt via een Chinese google zoektocht o.a. afbeeldingen van Lavera in winkelcentra, waar je de producten ziet: zo goed als alle gezichts- en lichaamsverzorging wordt er lokaal verkocht, buiten Hong Kong.

    Ik merk wel dat er vanuit Duitsland nu druk wordt gezet op Lavera, om na Logocos ook de stap te maken om zich uit China te trekken. Maar omdat het bedrijf dierproeven nooit echt erkend heeft, weet ik niet of ze mee gaan met deze trend… Bij mij staat de vraag bij Logocos ook nog open, of hun producten nu wel of niet op dieren zijn getest, want dat stond inderdaad niet in hun persbericht (ik ga er wel vanuit, omdat ze anders China niet uit zouden gaan en bij hun vorige statement zouden blijven).

    • Argh, dat vind ik niet leuk :-(( Ik hoop dat ze meegaan nu Logocos zich heeft teruggetrokken, maar ik verwacht eigenlijk van niet. Ook omdat ze blijkbaar allang in winkelcentra zitten. Dan is die stap moeilijker te maken dan wanneer je alleen een online winkel hebt (of nou ja, alles kán als je maar wilt natuurlijk).

      Ik zag van de week trouwens toevallig dat de Vitaminestore bezig is met de uitrol van winkels in China met ook beautyproducten. Ik zocht op een Frans merk (So’Bio Etic) en zag dat die in China via de Vitaminestore wordt verkocht. Ben wel benieuwd hoe zoiets gaat. Neem aan dat die merken toestemming moeten geven? Heb wel het idee dat er vooralsnog met name Chinese beautymerken worden verkocht.

      http://franchiseplus.nl/nieuws/Vitaminstore-opent-eerste-winkel-in-China.html
      https://www.facebook.com/VitaminstoreChina/photos_stream
      http://www.vitaminstore.cn/

      • Ja klopt, daarom review ik ook geen producten van het Vitaminstore huismerk omdat ik niet zeker weet of het daar verkocht wordt. Ik weet dat Sephora, toen zij naar China gingen, inderdaad toestemming vroeg aan de merken, of dat de merken in ieder geval konden aangeven of ze ook in de Chinese Sephora winkels wilden liggen of niet. Twee merken hebben toen nee gezegd: Too Faced en Urban Decay. Dus zo’n grote winkel kan niet zomaar beslissen voor de merken gelukkig! Ik zal Vitaminstore in de gaten houden… ik kom trouwens graag in de winkel, maar op dit moment alleen voor hun supplementen 😉

Geef een reactie

(*) Required, Your email will not be published